نگاهی به ساعت‌های مد روز و محبوب بازار در بیست سال اخیر

نگاهی به ساعت‌های مد روز و محبوب بازار در بیست سال اخیر

نگاهی به ساعت‌های مد روز و محبوب بازار در بیست سال اخیر

نگاه به گذشته و مرور خاطرات همیشه با نکات جذابی همراه به خصوص اگر این خاطره بازی قسمتی از تاریخ و سلیقه جامعه باشد. نوع طراحی ساعت‌ها، داغ بودن بازار برخی برندها که شاید الان کمتر نامی از آن‌ها برده می‌شود در بیست سال اخیر درس‌های جالبی برای ما دارد که برای خود من به‌شخصه بسیار جذاب است. برندها و مدل‌هایی که در آن روزها پرطرفدار بودند ولی در حال حاضر شاید برخی از آن‌ها حتی در بازار ساعت‌های دست دوم هم سخت فروش باشند و برعکس ساعت‌هایی که در سال‌های قبل خیلی پرطرفدار نبودند ولی امروز ستاره سهیل شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی کنیم به این روند طی شده از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی تا به امروز.

 

  • طلوع سبز

 

با پایان دهه ۹۰ و ورود به دهه ۲۰۰۰ میلادی رولکس گام‌های بزرگی برای ارتقا محصولات خود برداشت که امروز داریم نتایج آن‌ها رو می‌بینیم. اولین گام در آن سال‌ها مجهز کردن مدل پرطرفدار دیتونا به موتور ۴۱۳۰ ساخت رولکس بود که تا قبل از آن از موتور برند زنیت در قلب این مدل استفاده می‌شد. اما یکی از اقدامات مهم در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی طراحی و تولید سابمارینر با زه سبز رنگ معروف به کرمیت بود که در آن روزها جزو مدل‌های اسپرت و پیشرو برند رولکس محسوب می‌شد که هنوز هم این مدل در بین کلکسیونرها بسیار پرطرفدار است و نکته مهم اینکه، کرمیت پایه‌گذار سابمارینر سبز رنگ معروف به هالک است که در سالیان اخیر نقش پر رنگی در محبوبیت رولکس داشته.

 

  • شعله‌ور شدن زنیت

 

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ میلادی سال‌های پوست‌اندازی و تحول برند زنیت بود. زنیت که تا قبل از آن برندی کلاسیک محسوب می‌شد تقریباً از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی با مدیر جدید خود دست به طراحی و تولید ساعت‌های عجیبی که متعلق به آینده بود زد. ساعت‌هایی با قاب‌های بزرگ، جنس‌های نامتعارف برای آن سال‌ها و صفحه‌های خاص و رنگی توانست نظر خیلی از خریداران را در بازار ساعت‌های لوکس به خود جلب کند و سود قابل‌توجهی را در همان سال‌ها نصیب برند زنیت کند، مدل دیفای که به تازگی زنیت سراغ احیا آن رفته، متعلق به همان سال‌های طلایی زنیت است.

 

  • جولان ساعت‌های بزرگ

 

یکی گرایش‌های مهمی که برند زنیت در آن سال‌ها متوجه شد پتانسیل بازار برای ساعت‌هایی با قاب‌های بزرگ بود. در دهه نود میلادی ساعت‌های مردانه معمولاً بین ۳۷ تا ۳۹ میلی‌متری بودند اما با ورود به دهه دو هزار، ساعت‌هایی با قاب‌های بین ۴۰ تا ۴۴ میلی‌متری بسیار مورد استقبال بازار قرار گرفتند که البته در این عرصه خوانندگان پاپ، رپ و هیپ هاپ هم که بخش بزرگی از بازار مصرف‌کنندگان ساعت‌های لوکس محسوب می‌شوند بی‌تأثیر نبودند و با استفاده از این نوع ساعت‌های در کنسرت‌ها و ویدیو کلیپ‌های خود در آن سال‌ها نقش زیادی در این زمینه ایفا کردند.

 

  • انفجار بیگ بنگ

 

ژان کلود بیور با کشف و احیا برند گمنام هوبلو در حدود سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ میلادی موج بزرگی را برای بازار این برند به راه انداخت. هوبلو که ترکیب جدیدی از بند رابر(پلاستیک)، قاب‌های بزرگ از جنس طلای سرخ و زه‌های سرامیکی و کربن را ارائه می‌کرد به عنوان یک ساعت اسپرت و مقتدر با طراحی نزدیک به ادمار پیگه، سهم بزرگی را در آن سال‌ها از بازار را برای خود کرد.

 

  • عصر برندهای مستقل

 

سال‌هایی که ما در حال سپری کردن آن هستیم را می‌توان دوران طلایی ساعت‌های مکانیکی نامید. سال‌هایی که مردم بیش از قبل ارزش واقعی این آثار هنری را دریافته‌اند و همین موضوع باعث شده تا برندهای مستقل و فوق لوکسی شکوفا شوند که هدف آن‌ها به حد اعلا رساندن این صنعت است. برندهایی مانند: ام بی اند اف، ارورک، اف.پی جورن، ریچارد میل، د بتون، گروبل فورسی و… که با استفاده از طراحی‌های آوانگارد و پیشرو هم در بخش طراحی بیرونی و هم در بخش ساخت موتور، ساعت‌های بسیار چشم‌نواز و تحسین‌برانگیزی را تولید کرده‌اند که تا به امروز سابقه نداشته است. البته اگر بخواهیم از نظر سهم بازار در این مورد قضاوت کنیم بدون شک برند ریچارد میل را باید برنده بازی سالیان اخیر بدانیم اما صبر کنیم و ببینیم در آینده آیا برند جدیدی میتواند بازهم با نوآوری سهم زیادی از بازار را برای خود کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *